miercuri, 27 februarie 2013

Fără dogmă -cea de-a doua recenzie în Campania vALLuntar 2013



      Şi iată că revin cu cea de-a doua recenzie din campania vALLuntar 2013 cu romanul "Fără Dogmă" al scriitorului polonez Henryk Sienkiewicz, laureat al premiului nobel in 1905  pentru romanul istoric-"Quo Vadis".


       "Fără Dogmă" este un roman excepţional datorită prismei psihologice pe care o înfăţişează şi modernintatea stilului narativ. Personajul principal Leon Ploszowski este un bărbat la treizeci de ani, descendentul unei vechi famili de aristocraţi, un artist anonim - "geniu fără portofoliu" ce îşi caută sensul propriei existenţe, acesta fiind scutit de orice obligaţie materială din cauza poziţiei familei sale în ierarhia socială.
        Adeptul criticii, analizei psihologice a simţurilor şi a oricei acţiuni ale raţiunii sale, Leon se indrăgosteşte de o tânăra dmnişoara Aniela P. la balul organizat de mătuşa acestuia la reşedinţa din Ploszow.
       Pesimist şi sceptic din fire, Leon zugrăveşte toate stările primelor sale impulsuri ale dragostei sale faţă de Aniela; confesându-ne chiar propria sa dilema: "(...) acum mi-a devenit mai degrabă un suflet drag, decât o femeie dorită. E mai bine, e mai rău?"
       Intriga acestui roman il constituie moartea tatălui personajului principal. Leon se izolează la Roma după înmormântarea tatălui său, alegând să-şi petreacă timpul in compania Doamnei Davis, femeia pe care acesta o alege pentru a-i sprinjini gândurile in bătaia lunii.
      Timpul trece şi Aniela acceptă să-i fie soţie domnului Kormicki fiind presată de condiţia precară a sănătăţii mamei sale şi criza financiară a familei sale. Aflând vestea căsătoriei Anielei, de la mătuşa sa, Leon revine la Ploszow cu gândul de a lupta pentru a-şi recâştiga iubirea, a-şi regăsi fericirea şi a simţi viaţa; fiind hotărât pentru prima oară în viaţa sa că aproape de Aniela inima lui îşi găseşte liniştea. El însuşi caută şi îşi răspunde aşa numitei "teme" de instrospecţie psihologică:
                " (...) Iar când raţiunea  mă intreabă de ce nu m-am căsătorit cu Aniela, pur şi simplu, îi răspund aşa cum am mai răspuns şi alta dată: "Nu m-am însurat pentru că nu sunt un om simplu şi pentru că am crescut strâmb. Aşa mi-au ursit cele două ursitoare ale mele: reflecţia şi spiritul critic." De ce tocmai această femeie şi nu alta a devenit pentru mine scândura mea de salvare? Asta nu o ştiu. Probabil pentru că numai este alta ca ea. Dar asta n-a depins de mine."


     Finalul nu vreau să vi-l destăinui, prefer să vă las să-l căutaţi singuri citind această carte.
 De ce ? Pentru că posedă cele mai intime frânturi de dragoste ale unui bărbat ce filozofează cu realitatea, arta şi oamenii din jurul său. Un subiect actual, scris bine şi frumos care poate sparge zidul celor ce nu au dat iubirii glas să îi încânte, atât bărbaţi cât şi femei.
        
   
           Propun o intrebare  pe temă: Care a fost cea mai frumoasă declaraţie de iubire pe care aţi dăruit-o celui/celei dragi vouă?

Vă reamintesc că această recenzie face parte din cea de-a doua ediţie a campaniei vALLuntar a Grupului Editorial All. Anul acesta bloggerii participanţi în campanie vor primi câte un copac pentru fiecare 15 comentarii la recenzia publicată pe blogul lor la o carte ALL de pe www.all.ro. O campanie cu sprijinul ROMSILVA.






32 de comentarii:

  1. Foarte frumoasă recenzia! Mi se pare interesant subiectul cărţilor şi aş dori să le pot citi şi eu. Îmi place cum cele două coperte vor să formeze o singură imagine când sunt puse una lângă alta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci, reprezintă inima lui Leon ce se chinuie să fie fericită de cea a Anielei.

      Ștergere
  2. Sună interesant :-? Poate voi citi și eu cartea asta la un moment dat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pare interesanta cartea. O sa o si trec pe lista. Felicitari pt recenzie!

    RăspundețiȘtergere
  4. Frumoasa recenzie!
    Ce harnicuta ai fost! Eu abia am inceput lectura. La mine abia ieri a ajuns prima carte si azi a doua, dar cum mai este timp, mu ma grabesc. Citesc pe indelete.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai timp, la mine a fost mai rapid curierul. Bafta in campanie!

      Ștergere
  5. Ce drăguţ sună cartea. Nu ştiu de ce, dar persoanele care au ceva rămăşiţe de "sânge albastu" au aşa un aer interesant şi parcă mai poartă încă acea emblemă care diferenţia clasele sociale odată.

    RăspundețiȘtergere
  6. Si eu am ales 'Fara dogma' pentru vAlluntar2, dar inca nu am descoperit finalul. Curand :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Carte este in oferta pe libris, la jumatate de pret, si am vrut sa o comand ieri.Am ezitat si am renuntat in ultimul moment.Acum, dupa ce am citit recenzia ta imi pare rau ca nu am comandat-o :(
    Mi-ar fi placut sa o citesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ne putem întâlni într-o zi să-ţi dau cartea, eu deja am terminat-o. Merci de comment!

      Ștergere
  8. recenzie care imi starneste interesul...zilele astea tot urmaresc o mini serie pe tvr2...rusia-franta, nobilime, iubire, familie, probleme sociale, revolutii si razboaie...ufff...

    declaratie in dragoste: de cand te-am cunoscut nu ma mai simt singur si impreuna am increderea si puterea ca vom darama orice perete ivit in calea noastra

    ne vedem la plantat copaci :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eşti singurul care răspunde la întrebare, ne vedem cu siguranţă !

      Ștergere
  9. Iata ca mai descopar ceva. Romanele lui istorice le-am citit si recitit, mai ales Potopul, insa Dogma e o noutate pentru mine.

    RăspundețiȘtergere
  10. filosofia, arta si dragostea sunt trei subiecte de interes maxim pentru mine in momentul acesta. :)

    "semnat" liftingshadows

    RăspundețiȘtergere
  11. M-am bucurat de recenzia ta, un roman clasic, in care gasesti diverse framantari. Adevarul e ca mi-e dor de o carte scrisa in felul clasic al vremurilor de demult. Multumim de recenzie!

    RăspundețiȘtergere
  12. Cea mai frumoasa declaratie de dragoste... dragostea in sine pe care o port celor dragi!

    Mi-a placut mult si aceasta recenzie!!
    Felicitari:)

    RăspundețiȘtergere
  13. cartea asta e pe lista datorita recenziilor citite in vALLuntar. vreau neaparat sa o citesc

    RăspundețiȘtergere
  14. Cand a fost cartea in oferta am ezitat sa o cumpar.Acum, dupa ce am citit recenzia ta imi pare rau ca nu am luat-o.Pare o carte deosebita. Felicitari petru recenzie :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Tocmai am terminat de scris recenzia la aceasta carte, acuma am observat ca in colectie mai sunt inca doua recenzii. Aceasta carte mi-a placut enorm de mult si as avea atat de multe de spus despre ea...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult Melly, într-adevăr cuvintele sunt puţine pentru a reuşi să redai emoţia şi imaginea trăilor pe care inconştient le parcurgi împreună cu personajul principal.

      Ștergere
  16. Declaraţii de dragoste nu am făcut prin vorbe, ci prin fapte; mă tem că nu am un răspuns mai bun la întrebare :) În ceea ce priveşte cartea: nu am citit-o, dar acum că am aflat de ea şi mi-a stârnit interesul, o voi trece cu siguranţă pe lista cărţilor de citit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atata timp cat este vorba de mai multe fapte, e un raspuns bun. Spor la citit!

      Ștergere
  17. Multumesc frumos pentru aceasta recenzie.Scriitorului polonez Henryk Sienkiewicz dezvaluie sentimentele iubirii si le imbraca in diferite forme. Abia astept sa citesc cartea. Sta pe raft si suspina ! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult pentru comentariu Antonela! Lectură fără suspine!

      Ștergere
  18. Foarte interesanta cartea! Felicitari pentru recenzie si pentru campanie!

    RăspundețiȘtergere
  19. Imi place cum ai scris despre ea. Cartea am citit-o cu ceva timp in urma, dar mi-a facut placere sa citesc impresiile tale despre ea.

    RăspundețiȘtergere
  20. Multumesc din suflet Andreea! Ne vedem la plantat copaci!

    RăspundețiȘtergere
  21. Îmm... chiar nu mai citisem de multă vreme o carte de dragoste! Iar asta pare foarte frumoasă.

    RăspundețiȘtergere