marți, 19 februarie 2013

Soţii de artişti - Campania VALLuntar 2013

Şi cum la mine cărţile au ajuns ieri,  am ales pentru început să vă istorisesc despre prima carte din  Campania VALLuntar 2013 - "Soţii de artişti" de Alphonse Daudet.

Alphonse Daudet este un autor francez de secol XIX ce şi-a început cariera mai întâi ca jurnalist, alegând în cele din urmă scriitura literară, debutând astfel în 1858 cu volumul de poezie "Les Amoureues".

Soţii de artişti cuprinde douăsprezece povestiri despre căsniciile artiştilor, accentul fiind pus pe existenţa sau "inexistenţa" unei soţii în viaţa acestora, "veşmintele" dragostei într-o căsnicie şi influenţa acestora asupra operelor artiştilor. "Prologul" este oarecum o mărturie a ceea ce autorul şi-a propus să facă, un pictor încearcă să-i schimbe gândul de măritiş al apropriatului său prieten poet, înmânândui un caiet scris de un bărbat căsătorit ce a reuşit să schiţeze căsniciile artiştilor.

Capitolul meu preferat "Fragment din Scrisoarea unei femei, găsită pe strada Notre Dame Des Champs" descrie gelozia unei soţii de sculptor care nu înţelegea nevoia artistului de a avea un model- pentru a-şi finisa arta. Stabilind cu soţul că ea avea să se ascundă într-un colţişor al atelierului când avea să intre modelul, aceasta ajunge să-i propună soţului să renunţe la model şi să se hrănească doar cu imaginaţie.
Numai că zilele trecură şi sculptorul numai lucra, statuia sa îşi pierdea din strălucire, pentru că inspiraţia îi lipsea, iar sculptură fără model nu s-a mai pomenit. Văzându-l atât de abătut, soţia şi-a rugat  soţul să o aştepte în atelier..."(...)În fine! Etienne părea atât de fermecat, încât asta m-a liniştit repede. Închipuie-ţi, draga mea, dacă l-ai auzi..."

Eu am rămas fascinată de această carte, Daudet nu numai că driblează cu gândurile cititorului prin relatările la persoana întâi ale personajelor sale prinse pe scenă jucând în cel mai important act al vieţii lor artistice: " Ars Amandi", dar prin sarcasm el oferă răspunsuri atâtor depărtări dintre două fiinţe care şi-au jurat cândva iubire veşnică.
                              

      Credeţi că poate exista artă fără iubire?

Anul acesta bloggerii participanţi în campanie vor primi câte un copac pentru fiecare 15 comentarii la recenzia publicată pe blogul lor la o carte ALL.

Dacă o recenzie are mai mult de 15 comentarii, celelalte comentarii se vor cumula cu comentariile de la alte recenzii, de pe alte bloguri, şi la 20 de comentarii, o echipă a Grupului Editorial ALL va planta încă un copac într-un loc ales de ROMSILVA.
Articolul face parte din campania vALLuntar, iniţiată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA. Pentru mai multe detalii accesaţi:
www.all.ro.
Aştept să ne integrăm în natură, fiecare comentariu al vostru construieşte un copac al vieţii undeva unde poate totul pare pustiu :)






17 comentarii:

  1. Pare interesanta cartea. Dupa mine, e destul de greu sa iubesti un artist, inevitabil femeia se va simti tradata in defavoarea operei. Oricum depinde de caracterele celor doi.. atunci cand ai un proiect comun, poti sa fi si supusa si rebela. Ma gandesc la Dali si la iubita lui Gala

    RăspundețiȘtergere
  2. suna ft misto, mai ales ca eu una mereu am asa, o oarecare retinere cand vine vorba de relatiile foarte apropiate cu artisti in general, pentru ca mi se pare ca lucrurile sunt mai...incerte cu ei :)) cred ca n-as putea sa am o relatie amoroasa cu o astfel de persoana, oricat de fascinanta ar fi...

    RăspundețiȘtergere
  3. ma tot gandeam la cartea asta pentru ca+mi place cum scrie Daudet..multumesc pentru recomandare si spor in campanie:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte buna recenzia. Chiar mi-a starnit interesul. Sper sa stangi cat mai multe raspunsuri la recenzie :D

    RăspundețiȘtergere
  5. Un comentariu pentru numaratoare :)
    Numai sotie de artist sa nu fii! Artistul este mereu in cautare, mereu in priza si cred ca o sotie de artist se va simti tot timpul neglijata si neiubita.

    RăspundețiȘtergere
  6. Descrierea facuta de tine suna interesant desi nu pot sa ma pronunt personal asupra cartii. In fiecare din noi, insa, exista un artist/a care are nevoie de o muza, de cineva care sa aprinda acea scanteie care in unii artisti "arde" foarte profund. Un artist este foarte greu de inteles de un om "normal", in sensul ca trairea unuia este foarte diferita de a celuilalt. Eminescu, spre exemplu, prin poeziile sale exprima sentimente foarte puternice si profunde in cuvinte ce par simple dar care denota multa emotie si traire interioara intensa. Reuseste sa-si exteriorizeze sentimentele acordand cuvintelor o anumita tonalitate sau muzicalitate prin asocierile pe care le face. Poate fi spus ca el si-a "trait" sau "consumat" iubirea prin creatie. A cunoscut “desavarsirea/implinirea” emotionala ca poet si prea putin ca om.

    RăspundețiȘtergere
  7. multumesc pentru recomandare si spor in campanie

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc pentru recomandare . Spor in continuare la campanie !

    RăspundețiȘtergere
  9. Sotie sau sot de artist..cum o fi..e greu daca tu in suflet nu esti un artist! Mi-ai starnit curiozitatea..am sa caut cartea! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Interesant titlu, nu stiam de carte. M-ai facut curioasa!

    RăspundețiȘtergere
  11. nu , nu cred ca poate exista arta fara iubire , nimic nu este important fara iubire...interesanta carte !

    RăspundețiȘtergere
  12. Inca un comentariu pentru pomisor :). Din pacate, nu am citit cartea asta, insa cu siguranta o voi face acum ca si asa voi avea mult timp liber. Pare interesata si aceasta perspectiva a celor ce traiesc aproape de ei si ii cunosc, poate ii si demitizeaza pe artisti. ID

    RăspundețiȘtergere
  13. interesanta carte! sper sa o cititi cu placere

    RăspundețiȘtergere
  14. pare interesanta. mereu mi-au placut povestile din intimitatea artistilor, mai ales cand intra in scena si o femeie. cred ca o sa citesc si eu cartea. faina recenzia.

    RăspundețiȘtergere
  15. Cred ca o sa citesc si eu aceasta carte. Cat despre copac, mi se pare o idee foarte interesanta. Mult succes in continuare in aceasta campanie si astept cu nerabdare sa citesc si alte recenzii.

    RăspundețiȘtergere
  16. Foarte frumoasa recenzie! Ma bucur sa gasesc si clasici in campanie:)

    Spor la plantat!

    RăspundețiȘtergere
  17. Frumos ai scris despre aceasta carte. Voiam oricum sa o citesc, dar acum, dupa ce am citit cele scrise de tine, imi doresc si mai mult. :)

    RăspundețiȘtergere